Vanliga frågor

Vanligaste frågorna i samband med bilköp eller vid försäljning

Vanliga frågor vid bilköp

Tar ni inbyten?

Vi byter i stort sett in alla bilar.  Är det en bil som av någon anledning inte passar in i vårat sortiment tar vi in bud på din bil ifrån våra samarbetspartners och presenterar det till dig.

Exempel på bilar vi inte byter in är om den förekommit i stöldregistret, taxibilar, eller om mätarställningen manipulerats.

Erbjuder ni finansiering?

Ja! Vi erbjuder finansiering via Santander Consumer bank. Som privatperson kan du välja mellan klassiskt fordonslån eller lån med restvärde.

 

Enligt konsumentkreditlagen måste vi ta ut en kontantinsats av köparen på 20 %, men detta kan även vara i form av ett inbyte. Väljer du däremot företagsleasing så är det möjligt att lägga 0 % i första förhöjda avgiften. 

Hur betalar jag?

Hos oss betalar du främst via swish eller med en vanlig bankkontoöverföring. 

 

Tänk på att kontakta din bank och höj beloppsgränsen i förväg innan du besöker oss.

Kan jag byta in en dyrare bil mot en billigare bil?

Självklart! Vi byter gärna in en bil med högre värde och löser eventuell restskuld eller betalar ut mellanskillnaden till dig.

Är bilarna skattade?

Alla våra bilar är avställda och ställs på innan leverans. Du kommer sedan få inbetalning för skatten hemskickad till dig från transportstyrelsen.

Vanliga frågor vid försäljning utav bil

Köper ni in alla bilar?

Vi köper i huvudsak in alla bilar som är Svensksålda, max 10 år gamla och har gått under 20 000 mil.  Exempel på bilar vi inte köper in är om den förekommit i stöldregistret, taxibilar, importerade bilar eller om mätarställningen manipulerats.

Hur vet jag att det är ni som kontaktat mig på blocket?

Vi använder oss ofta utav blocket för att hitta bilar till våra kunder, är du osäker på att det verkligen är vi som har hört av oss så är du varmt välkommen att ringa oss på 018 474 42 50 för att säkerställa att du blivit kontaktad av en medarbetare som representerar Handla Bil.

Hur länge är erat bud giltigt?

Budet är giltigt i 5 dagar.  

Jag vill sälja min bil till er, hur går det til?

När du accepterat vårt bud kommer vi att kontakta dig gällande upphämtningen av din bil. Vi bokar in en lämplig dag och tid för att genomföra affären.

 

Väl på plats går vi igenom bilen så att den stämmer överens med den information vi taget del av.  Är bilen som vi förväntar oss så skriver vi under köpeavtalet. Alla dokument skrivs under via Scrive eSign. 

 

Scrives säkra lösningar möjliggör uppfyllnad av väsentliga krav i regelverk för elektroniska underskrifter, persondataskydd och penningtvätt. Inom några minuter har du pengarna synligt på ditt konto. Ägarbytet registreras direkt hos transportsyrelsen. Vi tackar för oss och påbörjar resan hem med din gamla bil.

Jag har accepterat erat bud, vad gör jag nu?

Vill du sälja bilen direkt efter accepterat bud är det viktigt att du förbereder allt som tillhör bilen, så som registreringsbevis, reservnycklar, lösa tillbehör som extra däck, dragkrok & serviceböcker etc. Du skall också kunna visa legitimation.

Vad händer om ni hittar brister på min bil?

I det fall din bil har brister tar vi fram ett kostnadsförslag för åtgärd utav dessa. Kostnaden dras sedan av från vårt givna bud. Givetvis informeras du om detta och får själv bestämma om du vill fortsätta med affären eller ej.

Hur går betalningen till?

Efter att kontraktet är signerat av bägge parter så gör vi en expressbetalning till ditt bankkonto och pengarna har du synligt inom 1-30 minuter. Vi väntar alltid på att pengarna sitter synligt på ditt konto innan vi gör ägarbyte & lämnar platsen. 

Bilen jag vill sälja har en kredit, hur går jag tillväga?

Kontakta din bank och begär uppgifter för en slutlösen det datum vi ska hämta bilen. På plats löser vi lånet och mellanskillnaden betalar vi ut till dig. Du får såklart en kvittens på att betalningen är gjord till finansbolaget. 

Går det att lämna bilen till er?

Absolut.  Varmt välkommen till Handla Bil i Uppsala eller Östersund.

Jag har nyligen sålt en bil till er och står fortfarande som ägare, vad gör jag?

Ibland kan det dröja några arbetsdagar innan ägarbytet registreras hos transportstyrelsen. Kontakta din inköpare om du har frågor kring ägarbytet.

Kan ni sälja min bil åt mig? (försäljningsuppdrag)

i tar gärna emot försäljningsuppdrag. Ring oss på 018-474 42 50 för mer information.